Bland de sista av de första. Del 3

Onsdag 1 september 2010

Vilken provkörning av SJ E2 904 efter 32 års törnrosasömn att dra dessa stålämnesvagnar till stationen i Hofors.
Efter det att vi hade växlat in vagnarna till spår 5 så var det dags för varmgångskontroll av vevlager. Inga problem, möjligtvis lite ljummet men lagren hade klarat sig bra efter den tunga körningen.

Med blandat tåg mot Falun

Vi skulle på söndagen medverka hos mfGDJ och ångans dag med SJ E2 904. Därför kördes så ett tåg från Hofors mot Falun tidigt kvällen.

Med 541 ton i kroken drog SJ E2 904 iväg mot Falun. Denna gång var det Martin Öhlin, Johan von Oelreich som bemannade loket. Hasse Sjögren medföljde också som signalbiträde. Själv bemannde jag de multibelkopplade Da-loken 888 och 936 längts bak i tåget. Det var en god symfoni och njutning att höra rappa överhettade ångslaget när tåget kämpade mot Långsjön.

Väl framme så växlades tåget för uppställning och SJ E2 904 gick till stall. Nu var alla väldigt trötta efter en hektisk vecka. Trots detta blev det en improviserad film och fotovisning från dagens händelser. Sedan var det sängen för alla.
mfGDJ personal hade lovat och passa E2 904 över natten och det var väldigt skönt. Nu kunde alla kunde sova i lokgänget utan att behöva bry sig om stallvaktstjänst. Vi får tacka personalen vid mfGDJ för er stallvaktshjälp och ett mycket trevligt bemötande!

Ångtåg på Grycksbo

På söndagen var det så dags att medverka med SJ E2 904 vid Ångans dag hos mfGDJ. Vi skulle tillsamans med SJ E 1153 köra i koppel med tre vagnar till Grycksbo. Vi körde första turen dubbelkopplat för att andra turen enbart köra med SJ E 1153. Den tredje turen på Grycksbo körde vi med SJ E2 904. Det blev en trevlig dag med lite växlande molnighet och någon regnskur.

Banan mellan Falun och Grycksbo är precis lagom lång för museitågsverksamhet tycker jag. Jag tyckte också att banan bitvis gick genom vacker natur. Sist men inte minst banan har ju relativt nyligen renoverad med ett omfattande slipersbyten som ligger i makadam. Grycksbo renoverade bangård blev jag dock inte klok på. Men det finns säkert en god förklaring till denna något underliga utformning av bangården.

Lokstallen i Falun

Det är alltid intressant att komma till Falun och se mf GDJ´s lokstallar och de många museala fordon som de har i sina samlingar. En klart jvg-historisk värdefull anläggning de har! Tänk om de också kunde få sina lokstall renoverade då vore det verkligen en lokstallsmiljö att räkna med i framtiden.

Sammanfattning

Vilken vecka! Den har varit oförglömligt positivt händelserik. Jag tror alla medverkande känt likadant.
Visst har det varit kämpigt med mycket slit och arbete. Upp tidigt på morgonen i säng sent på kvällen. Men vad har det gjort när vi haft så roligt. Ett stort tack till Sveriges Järnvägsmuseum, Martin Öhlin, Sten Holm ,Kasper Stabel, Jennie (Kaspers sambo), Johan von Oelreich, Lill-Anders Westerlund, Hans Sjögren, Anders Nyman, Robert Sundström, Lastmaskins-Sebbe och sist men inte minst Staffan Källström för god sammanhållning och kamratskap.

Annonser
Published in: on september 1, 2010 at 2:09 e m  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://swedishsteam.wordpress.com/2010/09/01/bland-de-sista-av-de-forsta-del-3/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Men vad hände med det andra loket, E2 1184? Du nämnde det inledningsvis men sedan föll det ur handlingen?

    • Det andra ångloket SJ E2 1184 togs över av Landeryds järnvägsmuseum.
      Dock är loket inte driftsatt då tuberna är i dålig kondition.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: