Om mig

Jag är född 1964 och har varit yrkesverksam vid järnvägen sedan 1981 då jag började som växlare och trafikförman i Vara. Jag blev den sista anställde växlaren för tjänst på den kvarvarande smalspåriga Västgötabanan. Vilket var en mycket härlig och lärorik tid. Efter Statens Järnvägar i Vara började jag år 1993 på det privata järnvägsbolaget Shortline Väst i Falköping som växlare och Vut-förare.
Sedan blev det arbete hos BK Tåg AB mellan 2000-2007. Detta innefattade lokförartjänst men även något år som biträdande platschef på Kinnekullebanan. Det har inte bara varit järnväg i mitt yrkesliv. Jag har också varit anställd inom försvaret något år för utomlandstjänst som FN-soldat

Är idag anställd som lokförare vid LLAB Tågtjänst. Min tjänstgöring omfattar fjärrgodstågskörning i mellersta och södra Sverige.

Min erfarenhet av museitågsbranschen är lång. Mellan åren 1980-2005 var jag aktiv i Anten-Gräfsnäs Järnväg. Mellan 1991 och 2004 satt jag i föreningens styrelse. Var ordförande i samma förening 1998-1999.
Jag är också utbildad ångloksförare. Var ångloksinstrukör vid AGJ mellan åren 2001-2005. Är numera engagerad och aktiv i föreningen Järnvägsmusei Vänner Herrljunga.

Jag bor på Freden/Östad utanför Alingsås med min älskade dotter Lydia. Livet med min lilla familj känns riktigt skönt och harmoniskt!

Mina tankar kring framtiden och långsiktig utveckling för den svenska museitågsbranschen är många och intresserar mig. Likaså är denna blogg en slags dagbok för mig där jag kan skriva om små och stora vardagliga saker både inom och utanför jobbet. Min ambition är att skriva någon eller några gånger per månad. Välkommen in i min lilla värld!

Annonser
Published in: on mars 31, 2009 at 5:45 f m  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://swedishsteam.wordpress.com/2009/03/31/om-mig/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej Per-Åke

    Sug till dig med råge!

    För att fritt citera en ”kålle-historia” då han och Osborn diskuterade hur mycket som ryms i en ”75:a”.
    Osborn hävdade med en dåres envishet ”75 cl”
    Kal vart inte sämre han hävdade gång på gång på gång.. att han fick i en liter!
    Till slut frågade Osborn – Hur då?
    Kal svarade ”man får ju ”knöka” lite!
    Osborns slutliga kommentar ”Karl lille du sa inget om att ”knöka””!

    Idag är din lilla Lydia lydig – men tänk om ca 15-år är kanske lilla Lydia – ”lilla (o)lydiga Lydia”!

    Undrar vem som då laddat hagelbössan med grovsalt!

    Per-Åke jag ser att du gör mycket bra att bevara levande teknisk historia – men tänk efter före och tänk på knytet!

    Vem vet om 20 – 25 år kanske hon kör ånglok med farsan som eldare!!!!!

    Kunde inte låta bli!!!

    Järnvägs fan

  2. Jag tycker att du har en riktigt bra sida. Eftersom jag är riktigt intreserad av tåg så är det kanon o läsa din sida… Du kanske vet vem jag är, Jag heter Fredrik Friberg o kommer från Falköping, en gång i tiden så åkte jag med dig till Veddige med makadam, på den tiden jobbade du på shortline west, Du ”hittade” mig på tågex i Hr någongång 1994-96. Hör gärna av dig

  3. Tack för de vänliga orden Fredrik! Jag ska höra av mig nu ikväll om det går bra?

    Mvh P-Å

  4. Jajamän, det går bra. Du kan skicka ett mail, är tyvärr inte hemma i kväll. Men jag läser det när ja kommit hem


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: